21 Nisan 2007 Cumartesi

Acemi tavuk yumurtası

Arayıp da bulmanın, bulup da sahip olmanın tadı....Çocukluğumun ve evet, itiraf ediyorum halihazırdaki yetişkin ‘ben’in en mutlu olduğu aktivitelerden biri yumurta toplamak... Her ne kadar kendilerine sahipleri tarafından 1-2 holluk/folluk tahsis edilmiş olsa da, kimisi daha manzaralısını istediğinden, kimisi gözden uzak yeri sevdiğinden, kimisi yumurta kuyruğunda beklemek istemediğinden, değişik yerler bulur tavuklar yumurtlamak için. Samanların arası, istiflenmiş odunların arası, ev yapılacak ağaç dallarının üstü, kışlık çalıların içi, mevsiminde kullanılmak için bekleyen boş meyve kasaları.... Her birinde holluk, dahası içinde yumurta bulma ihtimaliniz vardır. İşte bu ihtimaldir beni hemen bir tavuk gibi düşünüp yumurtladıkları yerleri aramaya sevken. Üstüm başım toz olmuş, giysilerim çalılara – dikenlere takılmış, tamam belki biraz da kolum bacağım çizilmiş bir şekilde, ama en çok da yüzümde o zafer gülümsemesi ve elimde yumurtalarımla çıkar(d)ım hep bu maceradan.

İşte o holluklardaki ‘sarı’sı olan yumurtalardan bunlar, halamın bana hediyesi. İkisi de tavuk yumurtası. Aradaki büyük boy farkı acemilikten...Küçük olan yeni yeni yumurtlamaya başlayan bir piliç eskisi – tavuk tazesine ait. Uzuuuun yollar aşıp geldiler, ama biz yemelere kıyamadık. Nasıl yesek de itibarına layık olsa diye düşünürken bozmak üzereyiz yumurtalarımızı. Gene de en güzelinin yumurtanın, sadece yumurtanın tadını alabilmek olduğuna karar verdik, haşlama ve sahanda yumurta olarak değerlendirmeye başladık. Sucuk yok, domates-biber yok, mantar yok......
Evdeki bir yumurtada fırtınalar koparan, sahibesi tavuğun görse gözlerinin yaşaracağı şekilde yumurtalara sahip çıkan ben, küçücük ama inanılmaz bir ilaveden bahsetmenin tam sırası olduğunu düşünerek gizlice, fedakarane yaptım bu tarifi : cevizli yumurta !
Muhakkak bir yerlerde biliniyordur, yapılıyordur. Gugıl efendiye sorup da moralimi bozmak işime gelmedi. Ben bu tarifi altı senedir kendi gizemli müthiş keşfim olarak yiyorum ve halimden gayet memnunum. Bu işin tek sorumlusu yumurta yapacağım sırada tezgahta duran kırılmış cevizlerdir, hemen belirteyim.
Tarif mi? Sıvıyağla ceviz kavrulduktan sonra yumurtalar kırılır ve tuz eklenir. Bu kadar...Lezzetini söylemem, kendiniz deneyin.

2 yorum:

Devletsah dedi ki...

Ben hiç yumurta toplamadım. Halbuki çocukluğum dağlarda bayırlarda bahçelerde geçti. Garip ama süt de sağmadım. Halbuki süt almak için sütçümüzün evine gider, sağışını seyrederdim. İlk fırsatta yapılacaklar listesine ekledim. Süt sağmak, yumurta toplamak. Nerede bulup yapacağım bakalım...

Adsız dedi ki...

Hanımım, canım benim,
Lütfen yumurta toplarken dikkatli ol biliyorsun, akreplerin en sevdiği yerler odun yığınlarıdır. Haytındaki tek akrep...
Ozledim seni canım.